fredag 16 april 2010

Analys av When Pedestrians Die


Analys av den Hawaiianska tidningen ”Honolulu Advertisers” webbsida om trafikolyckor med dödlig utgång; ”When pedestrians die”.

Vem är mottagare?

Hemsidan riktar sig till medborgarna i den amerikanska staten Hawaii. Dels riktar den sig till bilförare för att förmå dessa att köra försiktigt och uppmärksamma faror i trafiken. Dels riktar den sig till samhället och makthavare. Den verkar vilja skapa opinion bland vanliga människor och påverka politiker att ändra lagstiftningen. Texterna på hemsidan har karaktär av lokaltidning med en stark förankring i delstaten. Hemsidan är inte en nationell kampanj utan tydligt regional. Eftersom att avsändaren är en stor nyhetstidning tror jag att man med hjälp av hemsidan vill nå ut även till de som inte läser tidningen. Till exempel lågutbildade och unga.

Vad ska förmedlas?

Nyhetsartiklar kring ämnet blandas med ren statistik om trafikolyckor med mera. Artiklarna handlar om trafikolyckornas offer och deras familjer, vad problemet är i trafiksituationen och hur politiker och samhället kan minska olyckorna. I statistiken verkar det som att man kan hitta alla dödliga trafikolyckor i delstaten mellan 2003 och 2007. Det finns information om var olyckan hände, adress och om det var på ett övergångsställe. I vissa fall kan man till och med se namnen på offret och förövaren. Man kan även se om föraren var polis, om personen flydde från platsen och eventuellt straff.

Vad är målet/syftet?

Enligt hemsidan är Hawaii den delstat i USA där det är farligast att vista sig i trafiken. Syftet är att uppmärksamma detta och ändra på det. Det är pedagogiskt på det viset att allmänheten ska få större insikt i frågan. Det är även avskräckande och opinionsbildande. Ingen marknadsföring finns på sidan.

Hur är det gjort?

Skaparna har arbetat mycket med en avskräckande effekt. Att hänga ut förare med namn är ett enkelt och effektivt, men omoraliskt, sätt att avskräcka folk från att köra för fort, enligt mig. Man försöker även få en bild av offren. Ett ansikte i all statistik. I sidhuvudet ligger hela tiden fyra bilder med namn och dödsdatum på fotgängare som dött i trafiken. I sidhuvudet finns också en meny med tre flikar; Day 1, Day 2 och Day 3. Varför de heter just så är oklart för mig, men det kan symbolisera tre steg som måste tas för att nå målet. Day 1 har underrubriken ”Quest for justice” och handlar om offren och deras familjer och straff för förarna. Ett fotogalleri finns under rubriken som visar bilder på ledsna och släktingar och gamla privata bilder på offren. ”Day 2: Flawed policies” handlar om problem i trafiken som dåligt upplysta vägar och bristande möjligheter för fotgängare att röra sig säkert i trafiken som till exempel trottoarer. Fotogalleriet här visar människor i farliga trafikmiljöer. ”Day 3: Calls for change” har två artiklar om vad myndigheterna gör och kan göra bättre för att förbättra trafiksituationen. Den ena handlar om rena tekniska förbättringar som oskymda övergångsställen med mera. Den andra handlar om hårdare lagstiftning för oaktsamhet i trafiken. Fotogalleriet visar bilder på säkra övergångsställen.

Rent tekniskt har man gjort en hemsida där man enkelt kan klicka sig fram mellan de olika ”dagarna” och separata bildgallerier som laddar inne i sidorna. Interaktiviteten ligger framför allt i tre användningar längst ner på sidan: ”Fatalities database”, ”Interactive map” och ”Safety quiz”. I databasen kan man själv söka efter olyckor med parametrar som tillfälle, plats och även namn på offer och förövare. På kartan kan man klicka sig fram mellan de olika Hawaiianska öarna och efter små röda prickar se var olyckorna har inträffat. Om man klickar på prickarna får man information om olyckan. I Quizet kan man testa om man lärt sig något på hemsidan.

Inga kommentarer: